About

Assalamualaikum.. Hi! Check it out!!!!! welcome to my new Blog World !Well, not exactly new, it’s still me.. In case you haven't noticed this entire website has been completely reworked and redesigned thanks to me.. :) This has been quite a learning experience, designing this site and getting it up and running. Jumping over from my old home at Blogger was a little bit scary, but it has been a lot of fun. I hope you enjoy and like it as much as I do!!! Peace! Now Let me take you for a tour of all the cool stuff (or I think it's cool anyway) Come on in and have a look around! Read more about me »

Kool Biz City

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit Featured Work

Keep in touch

RSS Feed Twitter Facebook

Subscribe via email

Jumaat 26 Jun 2009 Jom pi Jalan Jalan

Friday, June 26, 2009


Assalamualaikum.. aku mengantok la.. tpi aku kuatkan semangat kejiranan aku supaya korang dapat manfaat dari maklumat yg aku akan sampaikan utk korang,.. tuu kalau bermanfaat laa.. yang tak tuu korang letak tepi kain... korang tu kiree jiran aku laa ekk... jiran blog... ok gak... nie kire blog rumah aku laa.. kalau korang nk ziarah tuuu sila laa datang betandang besenang lenang begendang makan sampai korang kenyang dan aku tak halang........ (sekali nafas)

Ok.. hari nie aku bawak korang berjalan2 di waterfront.. kalau dr kampong aku tu kene pakai sampan laaa.. Jimat minyak rambut korang.. Dulu sini kiter panggil pangkalan Che Omar.... skang dh tuka nama dlm ic jdi pengkalan Ah Pun...emmmm.? tak pasti..... oklaa.. abaikannn duluu... korang ikuti laa episod utk harie nie...

Gambaran di dalam sampan (Penambang) dr kampung aku ke Waterfront.. Tali yang tergantong dekat tepi tuu bkn tali gantong.. korang jgn salah anggap plak... tu adalah tali untuk menghidupkan enjin motor yg lokasi nya terletak di blakang buntut sampan..... so ambik perhatian...

Di atas nie pemandangan waterfront Kuching skanggg.....

Dan bawah nie pada zaman mak bapak aku..
(aku tyme tuu ubun2 aku pun blom nampak gi)




Yang nie plak.. wang saku atok aku punye.. (takde laa)
maseh lagi dalam zaman pemerintahan Keluarga Brooke..

Dahh.. sesudahnya pegi ke alam ghaib kiter kembali ke alam nyata.. Gambar bawah tu Pemandangan dr waterfront ke kampong aku plak.. tuu rumah aku tuu.... korang nampak tak... tak nampak? aku pun tak nampakkk... salah gambar kot.. takper laaa... lenkali jerr laa korang ziarah..

Kiter pi jalan2 la pulakk.. masa korang jalan2 sambel tunduk tu.. korang akan nampak plat2 tembaga yang terletak d lantai waterfront di sekitar kawasan tuu.. Pasal sejarah la tuu.. saper2 yg minat sejarah korang bleh laa baca sendiri laa yerr...

Kiter teruskan perjalanan utk meluaskan pemandangan serta pengetahuan sambil menimba pengalaman.. Di sekitar sini korang akn nampak bnyk stall2 yang menjual makanan dan minuman ringan.. jadi kalau korang haus tu bleh la minum dulu.. mcm laa jauh sangat punn..

Seberang jalan tu korang akan nampak deretan bangunan kedai.. sini la korang akan dapat tengok banyak kedai2 kraftangan Sarawak.. Majoritinya barang kraftangan laaaa.....

korang masok jer laaa mana2 kedai kebanyakan barangan nya sama jerrr.. cuma ada yg special tu korang pandai2 la carik.. aku pun tak reti sangat la nk pileh2 kedai kraftangan niee.. barang nye sumerr la best2... aku suke gak nk bebeli barang kat cney... terutamanye baju.. tpi tak semestinya baju jer yg di jual..










Kain batik, kain pua kumbu, parang ilang, pasu, tikar, pisang... pisang?... hehe pisang pun ada gak jual tpi tu kiree kedai sampingan laaa... kek lapis pun ada gak d jual di kali limaa.. dan semestinyaa gambirr Sarawakk.... tu lain kali laaa aku citerr dalam episod khas.. kalau tak pun aku emailkan jer sapa2 yg berminat.... aku tau korang2 tunggu bab nie terutama nyer makhluk bernama lelaki.... emmmm.. ok la aku rasa aku henti kan perjalanan yang singkat hari nie utk esok2.... dan seterusnyaa. .. aku blom lagi bawak korang gi jalan2 ke "India Street", "China Town"....jdi tungguuuu....

Kalau korang datang sini nanti korang pandai2 la tawar menawar la yerr... kalau nk tepung tawar tu aku bleh laaa.. bab2 tu aku kurang arif sket... ok laa sblm aku melabuh kan tirai berbingkai niee.. aku ucapkn tima kaseh laaa kerana sudi menghabiskankan masa keje korang utk episod aku hari niee... soo kiterr jumpa lagi laaa sokkk... jgn luperrr!!!!! salammmmm......

0 comments:

Post a Comment

PADAH JAK PAPA.. KU X HERAN!!!

Website counter